A kereskedelmi törvény szigorú szabályokat tartalmaz a vásárlók jogaira vonatkozóan. Ennek egyik konkrét megjelenési formája a társaságoknál fellelhető vásárlók könyve, közismertebb nevén a panaszkönyv. A panaszkönyv egy sorszámozott oldalakkal bíró könyv, melyet a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzése során át kell adni. Pontosan a szigorú szabályok miatt lehet ellenérzésünk, ha azt halljuk, hogy vágjuk ki a lapjait!
A GDPR az élet minden területén hozott változásokat, és sorra kerülnek elő azok a helyzetek, ahol az adatok eddig nem kellő figyelemmel voltak kezelve. A panaszkönyvbe való beírás során ugyanis a fogyasztó eddig láthatta a korábbi bejegyzéseket, így az abban foglalt személyes adatokat is.
Különféle megoldások születtek az adatok védelme érdekében (postagumival összefogni, vagy összetűzni a korábbi oldalakat), azonban a kereskedelmi törvény legutóbbi módosítása megoldotta a helyzetet: a panaszkönyvi bejegyzést annak megtétele után ki kell vágni a panaszkönyvből és külön mappában tárolni, zárható helyen.
A jogszabály így szól:
2005. évi CLXIV. törvény a kereskedelemről
(4a) Más vásárlók által a vásárlók könyvébe bejegyzett személyes adatok megismerése lehetőségének kizárása céljából a vásárlók könyvéből a kereskedő a bejegyzést követően haladéktalanul eltávolítja a (4) bekezdés szerint panaszt vagy javaslatot tartalmazó oldalt, azt elzártan – a folyamatos sorszámozás rendjének megfelelően – megőrzi és a hatóság felszólítására rendelkezésre bocsátja.
Javasoljuk mindenkinek, hogy a szükséges változásokat tegye meg a panaszkönyvvel kapcsolatban.
Ugye, milyen szép, üres lett?